Mennesker og historier fra Lofoten

-

«Vi har vært kompromissløse på kvalitet»

Mye her i livet handler om å skille seg ut. For baker Cato Stubberud ble det nøkkelen til å skape årets bedrift i Lofoten i 2015, bakeriet «Kringla».

  • Publisert: 01.07.2016
  • Tekst: Peter Raaum
  • Foto: TORE BERNTSEN

MAT I LOFOTEN

Næringslivet i Nordland er i vekst, og ikke minst har produksjon og tilbereding av lokal mat bidratt til å løfte Lofoten. Men hvordan tenker vi om god næringsutvikling – og hvordan deler vi kunnskap på dette området? Hva er det som kjennetegner de som driver godt? Hva kan disse bedriftene lære bort? I en artikkelserie vil vi i sommer presentere intervjuer med en rekke av Lofot-regionens dyktige mat-produsenter.

– Det er en enorm utvikling i Svolvær, med noen ildsjeler som virkelig tar tak og går foran. Her bor 4500 mennesker. Du vil ikke finne noe i nærheten av det tilbudet på servering, overnatting og butikker på en annen plass med med 4500 mennesker, sier Cato Stubberud.

Det var tilfeldigheter som brakte ham til Lofoten. Etter et år på Svalbard mente han det var artig å få oppleve Lofoten. Og artig har det vært, ikke minst takket være engasjementet han opplevde blant dem som bor her.

– Sommersesongen forklarer noe av utviklingen, men dette hadde ikke skjedd uten ildsjelene. Jeg skal ikke nevne navn, for det er så mange av dem. Det er lokalpatrioter, rett og slett, som vil skape en god plass å bo. God utvikling handler om å få folk som bor her til å trives. Åpne nok områder for boliger, uten at man skal begynne å spise av markaområdene.

KRINGLA BAKERI

Cato Stubberud kom tilfeldigvis til Lofoten i 2007, fikk kjøpe seg inn i Kringla, og har utviklet bakeriet med vekt på de klassiske, tidkrevende bakemetodene. Nå har Kringla 20 årsverk med to utsalg i Svolvær, i tillegg til Leknes, Sortland og Bodø. I sommer blir den første sesongen med italiensk gelato fra Kringlas nye isfabrikk.

For meg er ekte Lofotmat: Det må jo bli fisk. Skrei er sjela her. Men det finnes jo mange gode lokalmat-produsenter, blant annet to ekstremt gode osteprodusenter.

Jeg anbefaler i Lofoten: Børsen på Svinøya her i Svolvær. Det er en god plass.


Bedriften Kringla har hatt en fin utvikling de siste årene. Men 2016 blir kanskje spesielt.

– Årets sommer blir den første ordentlige sesongen for vår isfabrikk med italiensk gelato, forskjellige soft-is og litt til. Vi lager isbar i alle våre utsalg, i tillegg har vi en avtale med Hurtigruta. De holder på å renovere skipene nå, med isbarer i alle! Det er gøy å kunne fortelle at det skjer noe innovativt her, sier Stubberud.

– Joda, «alle» har hørt om oss. Det har gått bra flere år på rad, selv om fjoråret ble preget av store investeringskostnader. For oss har det handlet om å skille seg ut. Vi gikk 40 år tilbake i tid. Bruker de gamle tidkrevende metodene, med surdeig, med kun naturlige ingredienser, vi koker vår egen vaniljekrem, vi lager syltetøyet selv, alt fra bunnen. Det vi kjøper er helst lokale varer. Vi vllle aldri kunne levere på pris, så vi måtte finne noe annet. Vi er nødt til å levere på service og kvalitet. Mange dømte et slikt prosjekt nedenom og hjem i bittelille Svolvær, men det lureste vi har gjort er å være kompromissløse på kvalitet.

LES OGSÅ: Et fyrtårn for Lofot-mat

– Hva er lofotværingen god på?

– Lofotværinger er patrioter, og gode til å bruke lokale tilbud. Veldig mange er beviiste på å handle lokalt. Jeg tror regionen skal profileres på det reine og det enkle. Det er det turistene kommer hit for å se. Jeg tror ikke man skal tulle for mye med det.

– Hvilke grep har dere gjort?

– For oss som driver en liten bedrift handler veldig mye om å skape et godt team, og være forberedt på at man må yte mye sjøl. Dette er ikke 8 til 16. I en bedrift som omsetter for 300 mill er situasjonen kanskje en annen. Vi har vært opptatt av å ta inn lærlinger. Det er ikke mange små på vår størrelse som har tre lærlinger, men det er viktig å rekruttere til egen drift.

– Hva er tankene din om hvordan Lofoten kan utvikles videre innenfor ditt område?

– Det er synd ingen av oss har klart å ta initiativ til å samkjøre samarbeidet bedre ennå. Det kunne være et stort løft, f eks med en nettbutikk for lokale varer. Ikke bare fordi det økte salget, men også for å bygge merkevaren til Lofoten som en matdestinasjon, rett og slett.

TIDLIGERE ARTIKLER I SERIEN:

King Oscar: «Våre ressurser er verdifulle»

01Lofotkraft: Et nett for gode tider

Lofoten Lofoten Mat Anne Karine Statle Foto: Tore Berntsen, Visualdyas.no

ALT DU TRENGER: Lofot-produkter i bredt utvalg.

Relaterte artikler:

Trygger hverdagen - investerer i framtiden

logo-lofotkraft