Mennesker og historier fra Lofoten

-

Fra 1. februarskal ALLE strømkunder melde flytting til sin kraftleverandør.

Fra 1. februarskal ALLE strømkunder melde flytting til sin kraftleverandør.

Viktige endring for deg som bruker strøm! Fra 1. februar skal alle strømkunder melde flytting til sin kraftleverandør. Det gjelder innflytting og utflytting, samt endring av mobilnummer, postadresse, fakturaadresse og epostadresse. 

Lofotkraft selger ikke strøm, det kjøper du av din kraftleverandør. Kontaktinformasjon om din kraftleverandør finner du på strømregningen.

Lofotkraft drifter, vedlikeholder og bygger ut strømnettet i hele Lofoten, og eies av de seks kommunene i Lofoten.

–Lofotkraft vil fortsatt ha ansvaret for planlagte strømutkoblinger, og du skal fortsatt kontakte Lofotkraft når det gjelder strømmåleren eller målinger, tekniske forhold om strømnettet som spenningsklager, planlagte utkoblinger, jordfeil mm, forteller Siri Sund kommunikasjon- og kundesjef i Lofotkraft

Lofotkraft selger ikke strøm, vi drifter strømnettet i Lofoten, sier kundesjef Siri Sund.

Statnett har fått i oppdrag av NVE å utvikle og drifte Elhub, som det nye systemet heter.

Elhub skal bidra til mer effektiv drift, både hos kraftleverandører og nettselskap.

Kraftleverandørene skal følge kunden. Nettselskapene, som Lofotkraft, skal konsentrere seg om å drifte strømnettet mest mulig effektivt og på best mulig måte.

Meld fra om flytting god tid i forveien – og meld også fra om utflytting!

De nye automatiske strømmålerne sender løpende informasjon om ditt strømforbruk inn i Elhub-systemet. Det gir grunnlag for strømregningen din og for nettleien din.

–I dag gir de fleste beskjed om flytting etter at de har flyttet. Fram til i dag har det vært den mest praktiske løsningen, siden vi har vært avhengig av målerstand på flyttedato. Nå når de automatiske målerne er på plass, hentes automatisk korrekt målerstand på flyttedato. Hovedregelen fra nå er derfor; meld fra om flytting i god tid før du flytter! Da slipper du også å tenke på dette når du står midt oppe i alle de andre praktiske tingene som må gjøres når man flytter, sier Sund.

Nettselskap, som Lofotkraft, vil ikke engang få mulighet for å registrere slike data lenger. Kundesystemet vårt vil bli oppdatert av melding fra Elhub.

Myndighetene innfører dette fordi det blir enklere å være strømkunde og det vil gå raskere å bytte kraftleverandør.

Innføringen av Elhub er et kjempestort IT-prosjekt som hele energibransjen er involvert i.

– Vi føler oss godt forberedt, og regner med at omleggingen skal gå bra. Testingen av systemer og prosesser har bydd på mange utfordringer. Det er mange nye rutiner både for oss og for kraftleverandørene, så vi tar selvsagt høyde for at det kan bli noen mindre startvansker, sier Sund.

Et viktig prinsipp, som Elhub er basert på, er at det ikke vil være noen direkte meldingsutveksling mellom nettselskap og kraftleverandører. Dette skal bidra til økt nøytralitet i kraftmarkedet.

–Vi tror den nye måten å organisere kraftmarkedet på vil bidra til at det kommer nye og bedre løsninger for strømkundene, fordi det blir enda sterkere konkurranse mellom kraftleverandørene, forteller Sund.

Når Elhub går i drift, får ikke nettselskapene noen rolle i kundens flytteprosess lenger, og det vil gi likere konkurransevilkår for frittstående kraftleverandører og kraftleverandører som er (hel)eid av nettselskap, sier Sund.

Lofotkraft har fortsatt ansvaret for planlagte strømutkoblinger, spenningsklager, byggestrøm, jordfeil, måleren din osv – altså alle tekniske forhold knyttet til strømnettet og måleren. Vi har også ansvaret for data som gjelder målepunktet ditt, som f.eks. anleggsadresse. Det samme gjelder dersom du er kunde på leveringsplikt. 

Har du spørsmål om slike saker, kontakt oss: kundeservice@lofotkraft.no, ringe oss på 7606 7606, eller kontakte oss på Facebook.