Mennesker og historier fra Lofoten

-

Fester hver dag med ballets dronning

Sjømatprodusenten Lofotprodukt er selve prakteksempelet på utviklingen av matnæringen i Lofoten de siste 20 årene.

  • Publisert: 16.08.2016
  • Tekst: Peter Raaum
  • Foto: TORE BERNTSEN

Siden oppstarten i 1994 er Lofotprodukt utviklet til å bli en merkevare man finner i dagligvareforretninger over hele landet. De siste 13 årene markedsført under varemerket Lofoten, rett og slett. Og med en omsetningsvekst som passerte 100 millioner i 2007, 200 millioner i 2011 og 300 i 2013.

Adm. direktør Sigvald Rist har to sentrale råd for hvordan andre skal klare liknende reiser:

–  Du må ta kunden på alvor. Du må forstå kunden din. Og du må forstå den verdikjeden du er en del av. Hvem betaler for produktet til slutt? Hvem og hva trigger den endelige forbrukeren til å gjøre valget?

– Dernest kreves det steinhard jobbing. Ingen ting går av seg sjøl. Ingen ting.

Sier Sigvald Rist. Svarene bedriften har funnet på disse to punktene er ikke bare råd han gjerne deler. De er kanskje også de viktigste svarene på hvordan bedriften har kommet dit den har: Med over 150 ansatte og varer i butikker over absolutt hele Norge.

Sigvald Rist påstår de har en markedsorientert bedriftskultur.

– Ryggraden i salgsarbeidet vårt er 20 fast ansatte som hver dag er der ute blant Norges 4000 dagligvarebutikker.

– Vi deler ut mange hundre tusen vare- og smaksprøver hvert år, møter hver dag kunder, «ballets dronning» som vi kaller dem, som kommer i butikken og skal kjøpe sine matvarer. Hva er de opptatt av? Hvorfor valgte de oss? Eller viktigst: Hvorfor valgte de ikke oss?

MAT I LOFOTEN

Næringslivet i Nordland er i vekst, og ikke minst har produksjon og tilbereding av lokal mat bidratt til å løfte Lofoten. Men hvordan tenker vi om god næringsutvikling – og hvordan deler vi kunnskap på dette området? Hva er det som kjennetegner de som driver godt? Hva kan disse bedriftene lære bort? I en artikkelserie vil vi i sommer presentere intervjuer med en rekke av Lofot-regionens dyktige mat-produsenter.

Den som reiser rundt og møter matprodusenter i Lofoten får ofte høre ønsket om at en større del av fiskeressursene burde foredles hjemme i Lofoten.

Sigvald Rist, som leder en av regionens største foredlingsbedrifter, er ikke enig med dem som sier det skjer for lite her.

– For det første skjer det en betydelig foredling i Lofoten. Men hva er egentlig definisjonen på foredling? Er det å lage et sluttprodukt som skal ligge i supermarkedet? Vi lager mange tusen måltider med høyforedlede produkter hver dag. Men det kan alltid utvikles videre. Og det kan alltid gjøres enda mer.

– Husk samtidig: Vi er i en region, særlig rundt skreifisket, hvor det kommer inn enorme mengder fisk. Det rett og slett bli en del eksport av halvfabrikata. Og det er ikke noe galt i det, sier Sigvald Rist.

KAKER TIL ALLE: Sigvald Rist ved fiskeburgerlinja hos Lofotprodukt på Leknes.

KAKER TIL ALLE: Sigvald Rist ved fiskeburgerlinja hos Lofotprodukt på Leknes.

– Hva er det viktigste regionen trenger for å utvikle matnæringen?

– Vi må dyrke talentene og tiltrekke oss nye og kompetente medarbeidere som kan drive oss videre i tøffe markeder. Også må vi investere mer i merkevarebygging og storytelling. Vi kan øke verdiskapningen uten at vi trenger å gjøre absolutt hele produksjonen hjemme. Vi skal være stolte av at vi har en sammensatt aktivitet innen næringsområdet. Vi selger råvarer, vi selger halvfabrikata og vi selger ferdigvarer – i ulike kategorier.

– Lofoten er en kjempestor matregion. Innen fisk og landbruk har vi produsert mat helt siden vi kom hit etter den siste istida. Siden da har vi klort oss fast!

LOFOTPRODUKT AS

Lofotprodukt ble etablert i 1994 og har i dag mer enn 150 ansatte. Under varemerket Lofoten har bedriften nær tidoblet omsetningen fra 2001 til i dag. Sjømatprodusenten ble kåret til årets sjømatbedrift i 2008, og selger nå sine varer i dagligvarebutikker i alle landets kommuner. Sigvald Rist er daglig leder i bedriften.

For meg er ekte Lofotmat: En fiskeburger fra Lofoten! Men jeg er også veldig glad i tørrfisk. Utvannet tørrfisk, servert med mandelpotet, hakket hvitløk, skikkelig olivenolje, og en god italiensk rødvin. Dét er ekte lofotmat!

Jeg anbefaler i Lofoten: Etter å ha jobbet med mat i Lofoten i 25 år og fått se en fantastisk utvikling, blir det helt feil å trekke fram én. For 20 år kom turistene og fikk wienerschnitzel og nakkekoteletter. Nå har Lofoten det kanskje beste mattilbudet i hele Nord-Norge. Ingen nevnt, ingen glemt. Men jeg vil gi stor honnør til alle som har stått på for å få til dette!

LES OGSÅ: Et fyrtårn for Lofot-mat

– Hva bør Lofoten profileres på?

– En fantastisk natur. De flotte samfunnene i dette kystlandskapet er skapt gjennom aktivtetene innen fiskeri og jordbruk. Det må vi ta godt vare på! Alle som kommer hit blir imponert av det.

– Hva er lofotværingen god på?

– Det er en sterk entrepenørkultur her. Mange tør å starte opp. Lofotværingen har et sterkt engasjement. Og så vi har en solid kulturarv med oss knyttet til næringsmiddelproduksjon. Derfor er det stor aktivitet på dette feltet i Lofoten.

– Husk at vi har hatt ulike mat-fag-utdanninger på Vest-Lofoten VGS i 55 år. Det har gitt grunnutdanning for mange ungdommer i vårt distrikt, i tillegg til at unger i alle tider har skjært tunger under fisket og løpt etter sauer i fjellet om høsten. Det er blant de viktigste verdiene Lofoten er bygget på.

TIDLIGERE ARTIKLER I SERIEN:

Harald Johansen: «Gamle lår går unna»

Olaf Pedersen d.y., Glea: «En spennende tid for tørrfisk»

Line Ellingsen, Ellingsen Seafood: «Jeg tror på å være fokusert»

Tone Kvamsdal og Ole Berntsen, Lofotlam: «Vi har en ekte historie i bånn»

Elisabeth Holand, Lofotmandel: «Vi vet for lite om hverandre»

Thon Hotel Lofoten: «Vi har fått verdens beste kulisser»

Ivar Andersen, Lofotlam: «Lofot-navnet selger, uten tvil»

Anitas sjømat: «Det skal være en opplevelse»

Lofoten gårdsysteri: «Vi må snakke hverandre gode»

Kringla Bakeri: «Vi har vært kompromissløse på kvalitet»

King Oscar: «Våre ressurser er verdifulle»

Lofotkraft: Et nett for gode tider

Lofoten Lofoten Mat Anne Karine Statle Foto: Tore Berntsen, Visualdyas.no

ALT DU TRENGER: Lofot-produkter i bredt utvalg.

Relaterte artikler:

Trygger hverdagen - investerer i framtiden

logo-lofotkraft