Mennesker og historier fra Lofoten

-

«Livet er bedre med fiber»

Her er den nye filmen til Lofotkraft Bredbånd som nå vises på kino i Lofoten.

Den gir en kjapp smakebit på hva et godt fibernett faktisk gjør mulig. Men det er ingen tvil om at vi har bare sett bittelitt av det som fiber åpner for. Lofotkraft Bredbånd har som mål å kunne tilby alle kunder 1 GBs kapasitet, godt i tråd med hva kundene etterspør.

– Vi opplever en eksplosjon i behov for båndbredde hos kundene. Og fiber er det eneste nettet med teknologi som klarer å svare opp for det som skjer, sier Tore Kristoffersen, konseptdirektør i Altibox.

I fiberkablene som ligger på kryss og tvers i Lofoten, går data bokstavelig talt med lysets hastighet. For i kjernen på en fiberkabel er det ikke metall, men lys – selv om selve kabelen er svært, svært tynn.

Siden signalet består av lys, forstyrres det ikke av nærliggende kabler eller miljøet rundt. Det betyr høyere hastighet og bedre stabilitet – over mye lengre distanser enn i kabler med metalllkjerne. Og kapasiteten i kabelen er praktisk talt ubegrenset.

De første fiberoptiske telekommunikasjonssystemene ble satt i drift i 1977, og den første norskproduserte fiberkabelen ble satt i prøvedrift tre år senere.

side 24 Tore_Kristoffersen– Et av de viktigste poengene med fiberteknologi er at den møter etterspørselseksplosjonen vi nå står midt oppi. Forut for 2014 beregnet vi for en økning på 35 prosent pr. år. Bare i første kvartal 2014 så vi en behovsøkning på 50 prosent. For hele 2014 endte vi på omlag 100 prosent, sier Tore Kristoffersen (bildet).

– Det er betegnende for det som skjer: I alle hjem finner vi masse duppeditter, med alle de tilkoblede, samtidige brukerne. Vi har i snitt 14 skjermer som kan vise underholdningsinnhold i hjemmet, sier Kristofferen – og påpeker:

– Lofotkraft så dette komme veldig tidlig. Nå jobber alle for å komme i denne posisjonen, så de kan bruke fiberen rett. Hele den mobile revolusjonen har skjedd med wifi. Den har Lofotkraft Bredbånd fått ned i bakken og over i fiber, slik at innholdet transporteres så fort som overhodet mulig. Internett er et åpent nett, der kunden bestemmer. Altibox eller YouTube, Netflix eller noe annet. Kundene kan selv velge: Hva de vil, når de vil, hvor de vil.

– Dette har Lofotkraft Bredbånd posisjonert befolkningen i Lofoten til å være med på. Det kommer til å bli stor forskjell på regionene med og uten fiber, både når det gjelder muligheter for å drive næring og ikke minst når det gjelder privat bruk, sier Kristoffersen.

Behovet for godt nett blir ikke mindre når vi trer inn i et nytt internettstadie.

– Nå kommer «internet of things» som en bølge som skyller over oss. Dører, frysere, varmtvannsberedere, lys, varme, alarm og trygghetsfunksjoner, kjøleanlegg. Kort sagt: Alt av teknologi i hjemmet. Nå kommer en fase der bruken av disse kan styres via nett, og dette skiftet skjer nå, sier Tore Kristoffersen.

Han mener dette handler om langt mer enn bare praktisk bruk.

Fiberkabel fotografert hos Lofotkraft bredbånd Altibox.

– Vi går for eksempel inn i en eldrebølge. Hvis nettet og teknologien kan hjelpe mange til å bli boende hjemme lenger, så vil det være en nøkkel til å sikre bedre eldretjenester for det store flertallet av befolkningen. Samtidig kommer teknologi som hjelper i faktisk helseforebyggende arbeid, som når teknologien gjør det mulig å varsle et hjerteinfarkt en dag eller to før. Det er jo hele forskjellen!

– Vi har til og med fått briller som ble testet (Google-briller, red. anm.), som riktignok ikke slo an fordi man så ut som marsboere, men nye varianter kommer.

– Hva skjer først innen denne utviklingen?

– Det er løsningene i hjemmet som driver funksjonaliteten. Retailbransjen, gjennom Google og Apple, setter nivået. Så kan man ut fra deres erfaringer lage tilpassede løsninger på de andre feltene, avslutter Tore Kristoffersen.