Mennesker og historier fra Lofoten

-

Derfor er Lofoten ekspertenes favoritt

Stadig kåres Lofoten til et av verdens mest spennende reisemål av store, internasjonale medier. Vi spurte ekspertene i Lonely Planet hva de fascineres av.

  • Publisert: 02.07.2015
  • Tekst: Peter Raaum
  • Foto: TORE BERNTSEN

Lonely Planet er et av verdens mest kjente reisebokforlag. Hvert år utgir de en bok som heter “Best in Travel”, og i 2015-utgaven var Nord-Norge løftet fram som et av verdens 10 mest spennende reisemål.

Der inngår Lofoten som en del av de fantastiske stedene turister til Nord-Norge får oppleve. Men destinasjonsredaktør Gemma Graham understreker at Nord-Norge, og ikke bare Lofoten, som ble valgt.

– Hvilke kriterier legger dere til grunn når dere velger ut reisemål til denne lista?

– Utvalget til “Best in Travel” er resultat av en prosess der våre reiseeksperter bruker flere måneder på å diskutere hva som er de beste stedene å reise til i året som kommer. Først inviterer våre forfattere og andre medlemmer av vårt miljø til å nominere steder, der de må spesifisere og argumentere for hvorfor nettopp dette stedet er verdt et besøk. Deretter trimmer våre redaktører denne forslagslista, og til slutt gjøres det et utvalg av våre fremste eksperter, inkludert Lonely Planet-grunnlegger Tony Wheeler, på de endelige 10 stedene i hver kategori. Det siste utvalget skjer gjerne fordi stedene er spesielt aktuelle: Kanskje er det et arrangement som skal av stabelen, kanskje er det mye snakk om stedet akkurat nå, eller kanskje bare vi mener dette er et sted som flere burde få oppleve.

Foto:Tore Berntsen, Visualdays Lofoten Svolvær

SMIIIIL: Det blir noen bilder når 200 000 turister reiser til Lofoten hvert år. Her er det fotostopp på havna i Svolvær.

– Hvorfor kom Nord-Norge på 2015-lista?

– Landskapet og naturen i Nord-Norge er evig magisk. 2015 er et litt ekstraordinært år blant annet på grunn av solformørkelsen 20. mars. Og et av de beste stedene for å oppdage den er Svalbard. Dessuten hjelper det på reiselysten at solforholdene i år er slik at man kan håpe på ekstra stor nordlys-aktivitet. Dette er året for en helt unik reiseopplevelse!

– Hva er det som gjør Nord-Norge så spesielt?

– Reisende som kommer hit kan ikke unnå å bli bergtatt av den fantastiske naturen. Dette er et sted med spektakulære landskap, et utrolig villmarksliv, og noen naturfenomener som virkelig tar pusten fra deg. Enten vi snakker om å studere nordlyset, se en isbjørn i villmarka på Svalbard, eller hvalsafari på utsiden av Andenes: Denne regionen over-leverer når det kommer til opplevelser som de fleste av oss bare får erfare én gang i livet – og knapt nok det… I tillegg har Nord-Norge en svært rik historie, både med vikingarven og den samiske kulturen, som turister lett kan få en innføring i.

– Det står i boka at Lonely Planet faktisk skaper trender, ikke bare rapporter om dem. Hvordan møter Lofoten og Nord-Norge 2015-trendene?

– Lonely Planet er verdens ledende reiseforlag, med mange forfattere som er ute på veien for å sanke førstehånds informasjon om nesten hvert eneste tenkelige reisemål. “Best in Travel” er vår årlige samling av de hotteste trendene, destinasjoner eller opplevelser for året som kommer. Vi har et dedikert team som hele tiden snakker med reisende, besøker destinasjoner, får oppdatert informasjon om arrangementer og festivaler og forsikrer seg om at vi virkelig tar pulsen på det som skjer. Nord-Norge ble identifisert som et flott reisemål i 2015 ikke minst fordi de spektakulære naturfenomenene tilsynelatende er enda sterkere enn vanlig.

side 18-19 2015-02-24 08.52.16

– Har dere gjort undersøkelser om hvilke betydning det har for regioner eller småsteder å komme med deres topp 10-liste?

– Oppmerksomheten rundt Lonely Planets “Best in Travel” øker for hvert år. Vi får tilbakemeldinger om at destinasjoner som kommer på lista er genuint glad for å bli inkludert, og når vi annonserer lista ser vi at den genererer stor interesse i mediene lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi ser uten tvil en økning i medieomtalen av de stedene vi plukker ut, men det er mange, komplekse faktorer som influerer på folks valg av reisemål. Det er vanskelig å peke på en direkte sammenheng mellom stedene vi løfter fram og en økning i turisttallene på de samme stedene. Til sjuende og sist er vårt mål å dele kunnskap med mennesker som liker å reise til nye steder, og tilby dem tips som gjør reisene deres rikere. Og vårt “Best in Travel”-prosjekt er bare én av måtene vi gjør det på, avslutter Gemma Graham.

 

Relaterte artikler:

Trygger hverdagen - investerer i framtiden

logo-lofotkraft